هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

طریقۀ گسترش ذکر

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۰۷ ق.ظ
بعضی از مطالب بر خلاف ظاهر ساده شان در صورت به کار بستن اثری بسیار زیاد در رشد و تعالی انسان دارند به نظر بنده این مطلب از آیت الله مصباح یزدی این گونه است :
راه رسوخ یافتن یاد خدا در دل انسان و گسترش آن در تمام شؤون زندگى انسان، تلاش در عمق یافتن و نیز تداوم آن است. باید براى رسیدن به درجات عالى ذکر، هم بر تعداد و کمیّت ذکر خدا بیفزاید و هم باید بکوشیم توجهمان به خداوند عمق و کیفیت بیشترى پیدا کند. در این مسیر ممکن است حرکت کسى آرام و آهسته باشد و نتواند قدم هاى بلند بردارد، اما اگر به همین حرکت و قدم هاى آهسته تداوم بخشد، بالاخره روزى اوج مى گیرد و به مراحل عالى تر یاد خداوند مى‌رسد؛ مرحله اى که در آغاز، دسترسى به آن دشوار و بلکه غیر ممکن مى‌نمود. امور معنوى نیز هم چون امور مادى داراى مراحلى است و بدون طى کردن مراحل پایین، رسیدن به مراحل عالى تر ممکن نیست. اگر نوجوانى به ورزش وزنه بردارى علاقه مند شود، در روزهاى اول نمى‌تواند وزنه صد کیلویى را بالا ببرد، ولى با تمرین هاى فراوان و افزودن به قدرت و توان خویش، مى‌تواند روزى بر آن کار قدرت یابد. یا در مسیر کسب علم و دانش، دانش آموزى که تازه تحصیل علم را شروع کرده، نمى‌تواند مسایل پیچیده علمى و ریاضى را حل کند. بر همین قیاس، در امور معنوى نیز افراد با حرکت هاى تدریجى و مستمر است که مى‌توانند مدارج عالى تر کمال و معنویت را طى کنند و ممکن نیست کسى با حرکت هاى دفعى و جهشى به آن مقاصد عالى دست یابد. البته برخى از بندگان برگزیده خدا از ظرفیت هاى وجودىِ نامحدود و استعدادهاى فوق العاده اى برخوردارند که حرکت هاى تکاملى آن‌ها بسیار سریع و پرشتاب است. برخى از معصومان، در شکم مادر از علوم سرشار برخوردارند و خدا را تسبیح مى گویند؛ اما این عده ـ که عبارتند از انبیا و اولیاى معصوم خدا ـ مستثنى هستند و حسابشان با دیگران متفاوت است. افراد عادى و متعارف، نه طمعى به چنین حرکت هاى سریع و شتابان دارند و نه چنین حرکت هایى از آن‌ها ساخته است. آنان باید با مدد و توفیق الهى در مسیر یاد و توجه به خداوند قرارگیرند و آرام آرام حرکت کنند تا به مقصد برسند.
۹۲/۱۱/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۱)

سلام برادر عزیز ، خدا قوت ،مطالب خوبی دارید، لطفا به وبلاگ منم سر بزنید و مطالب مرا بچالش بکشید، التماس دعا.


پاسخ:
پاسخ:
سلام ، دوست عزیز .موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی