هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

دو نوع عبادت

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴ ق.ظ

آنچه انسان را رشد می دهد،عبادت پروردگار متعال است و عبادت در دو بُعد جوارحی و قلبی ممکن است .اعمال قلبی اعمالی است که انسان در آن بدون استفاده از جسم  و بدن خویش به عبادت پروردگار متعال مشغول می شود که انسانهای عادی معمولاً توان انجام  این نوع از اعمال را ندارند ،ولی در اعمال جوارحی ، انسان با کمک جسم خویش جان خود را به عبادت وامی دارد .
مرحوم آیت الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی پیرامون اعمال جوارحی می فرمایند:
من از یکى از مشایخ بزرگوار خود (مرحوم آیت الله ملّاحسینقلی همدانی) ، که حکیمى عارف و معلمى خبیر و طبیب کاملى بسان او ندیده ‏ام ، سؤال کردم که کدامین عمل از اعمال جوارح را شما در تأثر قلب و اصلاح دل و جلب معارف کارسازتر یافته‏ اید؟ فرمود: سجده طولانى در هر روز یک ساعت و یا لااقل سه ربع ساعت به درازا کشد و در آن گفته شود:
لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین که با تلاوت این آیه، انسان به زندانى بودن خود در زندان طبیعت و گرفتار بودنش در دام اخلاق زشت و منزه بودن حضرت ذوالجلال از هر ظلم و ستمى نسبت به بندگان، گواهى مى‏ دهد و ظلم و ستم خود را بر خود و افکندن خویشتن را در این مهلکه عظیم در نظر مى‏ آورد؛و دیگر صد مرتبه قرائت سوره قدر در شب و عصر جمعه است . او فرمود : هیچ عاملى از اعمال مستحبه را ندیدم که به اندازه این سه عمل ، تأثیر داشته باشد. و در اخبار آمده که در شب جمعه صد رحمت و نفحه، نازل مى ‏شود که نود و نه تاى آن براى کسى است که در عصر جمعه صد مرتبه قدر را تلاوت کند و در آن یکى باقى مانده هم، براى او نصیب و بهره‏ اى است. و دوستان او هر یک به حسب مجاهده‏ اش به این توصیه عمل مى ‏نمودند و از بعضى از آنها نقل شده که [ذکر یونسیه‏] را هزار مرتبه مى ‏گفته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی