مسافر
پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱ ب.ظ
این مطلب بخشی از بیانات آیت الله جوادی آملی می باشد و آنقدر زیبا و رسا است که نیاز به هیچ توضیحی ندارد:وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه)به ما این مطلب را فهماند که بالأخره انسان مسافر است و هر مسافری ره توشه لازم دارد اما تمام کارها منحصر در تحصیل زاد و ره توشه نیست ما مرتب نماز بخوانیم مرتب روزه بگیریم مرتب حج برویم مرتب عمره برویم این یعنی تمام عمر را برای زاد و راحله صرف کردن, حضرت فرمود تمام عمر برای این نیست .اگر انسان مسافر است که است, اگر مسافر به مقصد میرسد که میرسد,اگر مقصود را باید در مقصد مشاهده کند که باید بکند برای آن باید چه کار کرد ؟ شما که عازم مشهد هستید چقدر رهتوشه تهیه میکنید یک کارتن غذا برای بین راه کافی است کسی یک کامیون غذا نمیبرد.اگر کسی خواست به زیارت امام هشتم برود وسیلهای تهیه میکند, زاد و توشه تهیه میکندکه برود مشهد حالا که مشهد رفت آنجا چه باید بکند با حضرت چه بگوید از حضرت چه بخواهد این دیگر مربوط به زادو توشه نیست زاد و توشه برای راه است نه برای مقصد ونه برای مقصود; نماز و روزه حدّی دارد واجباتش مشخص است مستحبّاتش مشخص است حج و عمره هم مشخص است اینهاما را میبرد تا بهشت .بسیار خوب,بهشت رفتیم چه بکنیم؟!
ما مسافریم (اصل اول) مسافر باید به مقصد برسد (اصل دوم) مقصود را باید در مقصد زیارت کند و با او کار دارد (اصل سوم) ما در این اصل دوم و سوم فکر نکردیم این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) این است که فرمود: «لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة» فرمود تمام عبادت در این خلاصه نمیشود که آدم مرتب نماز بخواند و مرتب روزه بگیرد.یک وقت به این فکر بودند که کعبه را با چه چیزی مزیّن کنند ابریشم بیاورند با چه چیزی آن را مزیّن کنند گفتند کعبه یک سنگ سیاه است باید همین باشد حرف سنایی این است « کعبه را جامه کردن از هوس است » شما کعبه را با چه چیزی میخواهی بیارایی با ابریشم ؟
کعبه را جامه کردن از هوس است٭٭٭ یای بیتی جمال کعبه بس است
کعبه یک زیور دارد و آن یاء است که خدا به ابراهیم و اسماعیل(سلام الله علیهما) فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾ این یک یاء به این کعبه شرف داد , آیا پیغمبر این سنگ حجر الأسود را میبوسد ! [ چون بیتی شد بوسیدن دارد .]خدا یک یاء به کعبه داد گفت : این خانهٴ من است ﴿ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ ﴾ خب این یک یاء را به ما هم داده دیگرفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ چرا حالا ما ﴿اثَاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ﴾شدیم چسبیدیم به زمین؟! پس این یک یاءرا به ما هم داد اگر آن یک یاء را به ما هم داد ما باید به فکر آن زیور باشیم به فکر طلا و نقره و امثال ذلک نباشیم اگر به تعبیر جناب حکیم سنایی زیور کعبه همان یای بیتی است که فرمود : ﴿ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ ﴾
این زینت را خدا به ما هم داده فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ ما با این یک یاء کار داریم وجود مبارک امام رضا فرمود این نماز و روزهها شما را تا بهشت میرساند از آن به بعد با آن یای ﴿بَیْتِیَ﴾ کار دارید:
«لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة و إنّما العبادة کثرة التفکّر فی أمر الله»
خدا کیست, چطور به ما نزدیکتر است, چطور بین ما و قلب ما فاصله است که ﴿ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ ﴾ چگونه « اقرب الینا من حبل الورید » این کجاست که ما را میبیند ما او را نمیبینیم وجود مبارک امام رضا فرمود مقداری هم شما در این زمینه فکر کنید .
بنابراین ما دو وظیفه داریم یکی اینکه ره توشه تهیه کنیم تا به مقصد برسیم , یکی اینکه بفهمیم وقتی به مقصد رسیدیم با مقصود در مقصد چگونه رفتار کنیم مثل کسی که میخواهد برود مشهد دو کار میکند یکی اینکه رهتوشه و زاد و راحله تهیه میکند, بعد آنجا که رسیده یک زیارتنامه میخواهد, یک ملاقات میخواهد, یک مناجات میخواهد, یک آداب میخواهد ما با خدا هم چنین کاری داریم مرحوم صدوق در توحید از معصوم(ع ) نقل میکند که «قد قامت الصلاة» یعنی «حان وقت الزیارة» یعنی زیارت خدا در نماز است این نماز زیارتنامه الله است وقتی خدا را میخواهیم زیارت کنیم میگوییم : ﴿ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ ٭ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ٭ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ ٭ إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴾
اینها زیارتنامه الهی است اگر کسی در این زمینه فکر کند طبق بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیه) هر دو کار را کرده است هم رهتوشه تهیه کرده هم مجهّز شده است که اگر به مقصد رسید با مقصود چگونه برخورد کند.
ما مسافریم (اصل اول) مسافر باید به مقصد برسد (اصل دوم) مقصود را باید در مقصد زیارت کند و با او کار دارد (اصل سوم) ما در این اصل دوم و سوم فکر نکردیم این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) این است که فرمود: «لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة» فرمود تمام عبادت در این خلاصه نمیشود که آدم مرتب نماز بخواند و مرتب روزه بگیرد.یک وقت به این فکر بودند که کعبه را با چه چیزی مزیّن کنند ابریشم بیاورند با چه چیزی آن را مزیّن کنند گفتند کعبه یک سنگ سیاه است باید همین باشد حرف سنایی این است « کعبه را جامه کردن از هوس است » شما کعبه را با چه چیزی میخواهی بیارایی با ابریشم ؟
کعبه را جامه کردن از هوس است٭٭٭ یای بیتی جمال کعبه بس است
کعبه یک زیور دارد و آن یاء است که خدا به ابراهیم و اسماعیل(سلام الله علیهما) فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾ این یک یاء به این کعبه شرف داد , آیا پیغمبر این سنگ حجر الأسود را میبوسد ! [ چون بیتی شد بوسیدن دارد .]خدا یک یاء به کعبه داد گفت : این خانهٴ من است ﴿ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ ﴾ خب این یک یاء را به ما هم داده دیگرفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ چرا حالا ما ﴿اثَاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ﴾شدیم چسبیدیم به زمین؟! پس این یک یاءرا به ما هم داد اگر آن یک یاء را به ما هم داد ما باید به فکر آن زیور باشیم به فکر طلا و نقره و امثال ذلک نباشیم اگر به تعبیر جناب حکیم سنایی زیور کعبه همان یای بیتی است که فرمود : ﴿ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ ﴾
این زینت را خدا به ما هم داده فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ ما با این یک یاء کار داریم وجود مبارک امام رضا فرمود این نماز و روزهها شما را تا بهشت میرساند از آن به بعد با آن یای ﴿بَیْتِیَ﴾ کار دارید:
«لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة و إنّما العبادة کثرة التفکّر فی أمر الله»
خدا کیست, چطور به ما نزدیکتر است, چطور بین ما و قلب ما فاصله است که ﴿ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ ﴾ چگونه « اقرب الینا من حبل الورید » این کجاست که ما را میبیند ما او را نمیبینیم وجود مبارک امام رضا فرمود مقداری هم شما در این زمینه فکر کنید .
بنابراین ما دو وظیفه داریم یکی اینکه ره توشه تهیه کنیم تا به مقصد برسیم , یکی اینکه بفهمیم وقتی به مقصد رسیدیم با مقصود در مقصد چگونه رفتار کنیم مثل کسی که میخواهد برود مشهد دو کار میکند یکی اینکه رهتوشه و زاد و راحله تهیه میکند, بعد آنجا که رسیده یک زیارتنامه میخواهد, یک ملاقات میخواهد, یک مناجات میخواهد, یک آداب میخواهد ما با خدا هم چنین کاری داریم مرحوم صدوق در توحید از معصوم(ع ) نقل میکند که «قد قامت الصلاة» یعنی «حان وقت الزیارة» یعنی زیارت خدا در نماز است این نماز زیارتنامه الله است وقتی خدا را میخواهیم زیارت کنیم میگوییم : ﴿ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ ٭ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ٭ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ ٭ إِیِّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴾
اینها زیارتنامه الهی است اگر کسی در این زمینه فکر کند طبق بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیه) هر دو کار را کرده است هم رهتوشه تهیه کرده هم مجهّز شده است که اگر به مقصد رسید با مقصود چگونه برخورد کند.
۹۲/۱۱/۰۳