هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

بصائر

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۵۵ ب.ظ
۹۳/۰۶/۱۱ موافقین ۱ مخالفین ۰
علی بزّازی

نظرات  (۳)

عذر مزاحمت مجدد

در خصوص ایات 100 به بعد سوره انبیا بنده ساعتی تامل کردم

این الحسنی اینجا یحتمل در خصوص خواصی چون حضرت عیسی(و یا هر که در برابر اهانت معبود واقع شدن, مبری گشته اند) است که مورد عنایت واقع شده و به مَکَانًا عَلِیًّا ترفیع داده شده اند پس بر اساس این ایه اون معرفت توحیدی که حد اعلای تقواست که شما  پیشتر ذکر کردید از باطن ایه بدست می اید

درواقع هر کس به این معرفت توحیدی که همانا توحید وحدانیت خدا و واحدیت بشریت که در این دنیا مورد هبوط واقع شده (و فرقه فرقه شده)و نهایتا بازمیگردد به ادمیت واحد ( در مهلت حیات) و به نوعی اون وارثان زمین که صالحانند در زمان ظهور هستند ، بازمیابند روزگار وصل خویش

و بنده مقداری در ایه 111 همین سوره انبیا اندکی جدل دارم :

ایا از این آیه میشه استنباط کرد که همانا به قول رسول که :

((چمیدانم شاید تاخیر آن عذاب موعود به منظور آزمایش شماست))

به این معنی است که خلف وعید(بدی) که معتزله نیز بر آن تاکید دارند و نهایتا تمام نمونه بشری به کمال راه میابند (خواه زود و خواه دیرتر که دیرش همان زمان ظهور است) صحیح است در واقع عذابی که در ذهن عامه هست صرفا جهت تلاش برای کمال در دوران حیات است و همانا عذاب همین هبوطی است که در این دنیا بر هرکس که به وحدانیت خدا ایمان ندارد چشانده میشود.

پاسخ:
وعد و وعید مخصوص عالم دنیا و تکلیف است و قیامت ظرف ظهور حقایق جاری در دنیاست.پس در قیامت وعیدی نیست که بخواهد خلفی از آن واقع شود وآنچه هست ظهور حقیقت وعده ها و وعیدهای الهی است
فَبِالْیَقِینِ أَقْطَعُ لَوْ لاَ مَا حَکَمْتَ بِهِ مِنْ تَعْذِیبِ جَاحِدِیکَ وَ قَضَیْتَ بِهِ مِنْ إِخْلاَدِ مُعَانِدِیکَ‏ لَجَعَلْتَ النَّارَ کُلَّهَا بَرْداً وَ سَلاَماً وَ مَا کَانَ (کَانَتْ) لِأَحَدٍ فِیهَا مَقَرّاً وَ لاَ مُقَاماً (مَقَاماً) لَکِنَّکَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُکَ أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلَأَهَا مِنَ الْکَافِرِینَ‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ(دعای کمیل)
. فلذا انّ جنّت و النار حق
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ  سوره جمعه آیه 7

سلام مجدد جناب بزازی

در خصوص احسنو ایه ی مورد استناد شما درخصوص مسلمانان شرابخوار قبل از نزول ایه مذکور است که درصورتیکه نیکی پیشه کرده اند(و البته گناهی بر انان نیست) حالا اگر این احسنوا را به احسنوا اینجا تعمیم دهیم برایم قابل هضم نیست

اگر تاویل ها در خصوص الحسنی متفاوت است دلیل الف و لام ابتدای آن چیست؟ یعنی ظاهر کلمه معرفه است اما تاویل ها به نوعی نکره است

وهمچنین نکره بودن کلمه زِیَادَةٌ به نوعی عدم ارتباط بین الحسنی و زِیَادَةٌ ایجاد میکند که در المیزان هم علامه بزرگوار به نوعی از عدم ارتباط این دو گفته اند.

و در پایان اصلا مصداق عینی و عملی احسنوا یعنی کی؟ و چرا شما انرا معرفت توحید تفسیر کردید.

عذر اطاله کلام .

پاسخ:
سلام
شأن نزول شروع آیه پیرامون شرابخوار است اما آیه در انتها به اوج ایمان میرسد و این تأویل نیست و تفسیر میباشد
ال یعنی معرفت خداوند متعال که فطری بشر است و معرفه
لطفا در آیات 100 الی آخر سوره انبیاء تأمل بفرمایید اگر باز هم نکته ای بود در خدمتم( إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ.......)

با سلام

در ابتدای ایه 26 همین سوره داریم :

لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِیَادَةٌ

حالا در این الحسنی بین مفسرین شیعه و غیرشیعه اختلاف بسیار است

نظر شما در خصوص این الحسنی ( با توجه به معرفه بودنش) و همچنین زِیَادَةٌ چیست؟

 

پاسخ:
سلام
طبق آیه (......اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّأَحْسَنُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ سوره مائده آیه 93) احسنوا کسانی هستند که دارای حد اعلای تقوی یعنی معرفت توحیدند و جزای ایشان 1.همان معرفت و 2.ارتقای آن معرفت است.والله عالم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی