هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

قرب الهی

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۳۱ ب.ظ

معنای قرب الهی در کلمات آیت الله مصباح یزدی : اثر قرب الهی این است که  اگر این  بنده  اشاره‌اى  کند ، خداوند آنچه  بخواهدبرایش فراهم  مى‌کند ! اگر اثر  این است ، پس خود مؤثر چه اکسیرى است ؟!  مؤثر چیزى  است که  اصلاً  به  وصف  در  نمى‌آید ؛ و اتفاقاً  چون  به  وصف  در نمى‌آمد  تنها  به ذکر  آثار  آن بسنده کردند ! خودِ قرب آن بود که همسر فرعون،جناب  آسیه  از خدا در خواست کرد . آسیه زنى ساده و مؤمنى عادى نبود ، او انسانى با  معرفت  بود ، چنان معرفتى که حتى  وقتى با میخ هاى بزرگ او رابه چهارمیخ کشیدند باز هم دست ازخدا بر نداشت! چنین کسى ازخدا چنین تقاضا مى‌کند:رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ خدایا دربهشت ، نزدخودت خانه‌اى برایم بساز!همه بهشت ازآن خدا است و نسبت همه خانه هاى آن باخداى «لامکان» مساوى است ؛ با این حال جناب آسیه خانه‌اى کنار  خدا ، نه کنار خدا ،که اصلاً در محضر خود او مى‌خواهد ! همه این تعابیر کنایى است . صحبت خانه و بهشت نیست ، صحبت مقام است ؛ مقامى که انسان بیشترین نزدیکى رابه خداداشته باشد .
حقیقت این است که آن مقام ها ، عظمت ها وحقایقى که بااین الفاظ به آنهااشاره مى‌شود ، فراتر ازآن هستند که در قالب لفظ بگنجند . از این رو  وقتى درقالبهاى تنگ لفظى قرارمى‌گیرند محدودیت هایى به آنهاتحمیل میشود. بنابراین دراین قبیل مباحث باید توجه داشت که تعابیرغالباً کنایى هستند و چیزى بسیار فراتر از ظاهرخود را مد نظر دارند.در موردبحث ما شبیه تعبیرات آیه مذکور و روایتى که ازاصول کافى نقل کردیم،درمناجات شعبانیه نیز واردشده است:
اِلهى هَبْ لِى کَمالَ الاِْنْقِطاعِ  اِلَیْکَ وَ اَنِرْ اَبْصارَ قُلوبِنا بِضِیاءِ  نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ  اَبْصارُ  الْقُلوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ؛
خدایا، کامل ترین انقطاع به سوى خودت را نصیبم گردان؛ و چشمان قلب هاى ما را به روشنى نگاه به خودت روشن کن، تا جایى که چشمان قلب ها حجاب هاى نور را پاره کندو به معدن عظمت واصل شود و جان هاى ما در عزت بارگاه قدسى‌ات آویخته گردد!
آرى، روح انسان مى‌تواند آن چنان ترقى کند و کمال یابد که مانند شعاعى به معدن نور وجود متصل گردد و هم چون رشته‌اى در بارگاه قدس و عزت الهى آویخته شود.
چنین انسانى دیگر استقلالى ندارد و خودى نمى‌بیند، تنها معدنى از نور مى‌بیند که شعاع هاى آن به هر سو پراکنده شده است. چنین بنده‌اى تعلق و وابستگى خود به آن وجود پاک نفوذناپذیر را با تمام وجود حس مى‌کند. در اصطلاح عرفابه چنین مرتبه‌اى «مقام فنا» گفته مى‌شود. مرتبه‌اى که عبد کاملاًدر خدا محو و فانى است و گویى «خود» از میان برداشته شده است.
۹۲/۱۰/۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی