هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

قلب عارف

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۲۲ ق.ظ

حدیث اول از کتاب شریف مصباح الشریعه به همراه ترجمه علامه مصطفوی:
قال الصادق (ع) نجوى العارفین تدور على ثلاثة أصول: الخوف و الرجاء و الحب. فالخوف فرع العلم و الرجاء فرع الیقین و الحب فرع المعرفة. فدلیل- الخوف الهرب، و دلیل الرجاء الطلب، و دلیل الحب إیثار المحبوب على ما سواه.
فإذا تحقق العلم فی الصدر خاف، و إذا صح الخوف هرب، و إذا هرب نجا.
و إذا أشرق نور الیقین فی القلب شاهد الفضل، و إذا تمکن من رؤیة الفضل رجى، و إذا وجد حلاوة الرجاء طلب، و إذا وفق للطلب وجد. و إذا تجلى ضیاء المعرفة فی الفؤاد هاج ریح المحبة، و إذا هاج ریح المحبة و استأنس (استأنس) فی ظلال المحبوب (المحبة) آثر. (و آثر) المحبوب على ما سواه و باشر أوامره و اجتنب نواهیه و اختارهما على کل شیء غیرهما، و إذا استقام على بساط الأنس بالمحبوب مع أداء أوامره و اجتناب نواهیه وصل إلى روح المناجاة و القرب.
و مثال هذه الاصول الثلثة کالحرم و المسجد و الکعبة، فمن دخل الحرم أمن من الخلق، و من دخل المسجد أمنت جوارحه أن یستعملها فی المعصیة، و من دخل الکعبة أمن قلبه من أن یشغله بغیر ذکر اللّٰه تعالى. فانظر ایها المؤمن فان کانت حالتک حالة ترضیها لحول الموت: فاشکر اللّٰه تعالى على توفیقه و عصمته، و ان کانت اخرى: فانتقل عنها بصحیح العزیمة، و اندم على ما قد سلف من عمرک فی الغفلة، و استعن باللّٰه تعالى على تطهیر الظاهر من الذنوب و تنظیف الباطن من العیوب، و اقطع رباط الغفلة عن قلبک، و اطفأ نار الشهوة من نفسک.
باب اول در ظهور مراتب مکنونات قلب
حضرت صادق (ع) فرمود: مکنونات قلب اهل عرفان روى سه اساس قرار مى‌گیرد: روى خوف و رجاء و محبت.
اما خوف: پس آن اثر و فرع علم است.
و اما رجاء: پس آن فرع و نتیجۀ حصول یقین است.
و اما محبت: پس آن در اثر معرفت حاصل مى‌شود.
و علامت خوف: فرار و پرهیز کردن است.
و علامت رجاء: طلب و درخواستن است.
و علامت محبت: اختیار کردن و برگزیدن محبوب است به چیزهاى دیگر.
به عبارت روشنتر، هر گاه علم در سینۀ کسى حاصل شد و از عظمت و مقام طرف اطلاع پیدا کرد، قهرا از او خائف خواهد شد، و چون خوف در دل او برقرار شد، از خلاف و غضب او فرار خواهد کرد، و چون از خلاف و عصیان پرهیز و خوددارى کرد، از خطر و ضرر نجات خواهد یافت، و هر گاه نور یقین در قلب انسان تابید فضیلت و صفات جود و کرم و لطف طرف را مشاهده خواهد کرد، و چون توانست از فضائل و صفات برجستۀ طرف اطلاع پیدا کند، البته به لطف و فضل او امیدوار خواهد بود، و چون حقیقت و حلاوت امیدوارى را در خود یافت قهرا به مقام جستجو و طلب خواهد آمد، و هر که در صدد طلب شد و در این مرحله توفیق یافت، مطلوب و مقصود خود را به دست خواهد آورد
دست از طلب ندارم تا کام من برآید یا جان رسد به جانان یا خود ز تن برآید
و هر گاه پرتو معرفت در باطن قلب جلوه‌گر گشت: نسمات محبت به هیجان و حرکت آید، و چون نسیم محبت وزیدن گرفت و در سایۀ محبت و محبوب مأنوس و آرام شد، محبوب خود را بر چیزهاى دیگر ترجیح و اختیار کرده و از فرمان و امر و نهى او پیروى نموده و اوامر و نواهى او را بر خواهشها و درخواستهاى دیگر مقدم خواهد شمرد، و اگر در بساط انس و مقام محبت استقامت ورزید و در انجام فرمان و اوامر و نواهى محبوب خود سعى وافى و مراقبت کرد، به حقیقت و روح راز و نیاز به محبوب خود رسد و از مقربان پیشگاه او محسوب خواهد شد.
و این اصول سه‌گانه (خوف و رجاء و محبت) مانند حرم و مسجد و خانۀ کعبه است، پس کسى که در محیط حرم شهر مکه داخل شد، از آزار و اذیتهاى مردم مأمون است، و چون از روى حقیقت و اخلاص داخل مسجد شد، جوارح و اعضاء او از بکار بردن در معصیت و مخالفت محفوظ است و چون داخل خانۀ کعبه شد، لازمست که قلب خود را از اشتغال به غیر خدا و از توجه و یاد مخلوق نگهدارد. پس بدقت متوجه باش؛ اگر حال تو طوریست که اجازه مى‌دهد و راضى هستى که مرگ به تو فرا رسیده و رخت از زندگى دنیا بر بندى، البته شکر خدا را بجاى آور که تو را چنین توفیقى داده و از راههاى ضلال و خلاف به صراط مستقیم هدایت فرموده است. و اگر احوال و اعمال تو اقتضاء نمى‌کند که تن به مرگ داده و راضى به فرا رسیدن قاصد اجل شوى، حتمى است که باید از این حالت منصرف گشته، و تصمیم جدى و ارادۀ قوى براى تحصیل سعادت خود گرفته، و بر خطاها و غفلتها و بر آنچه از عمر تو به بیحاصلى گذشته است، نادم و پشیمان گردى! و از پروردگار متعال یارى بطلب که تو را در راه تطهیر ظاهر از معاصى و تنظیف قلب و باطن از عیوب موفق بدارد! و علاقۀ غفلت را از قلب خود پاره کرده، و آتش شهوت را از نفس خود خاموش کن!
۹۳/۰۵/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی بزّازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی