هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

اولیاء النعم

پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۲ ب.ظ
بخشی از کتاب ادب فنای مقربان ،پیرامون شرح زیارت جامعه کبیره تألیف آیت الله جوادی آملی :
در تبیین چگونگی ولی نعمت بودن ائمّهٴ اطهار (علیهم ‏السلام) به طور خلاصه می‏توان گفت: همان گونه که اشاره شد نعمت یا مادی است یا معنوی و «النعم» هر دو قسم را شامل می‏شود. فیوضات الهی که همان نعمت‏های مادی و معنوی اوست،و توسط ملائکه که مدبرات امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و سایر موجودات می‏رسد. امام، انسان کاملی است که ملائکه تحت فرمان او قرار دارند و برای انجام هر کاری خدمت او شرفیاب می‏شوند: «ما من مَلَکٍ یهْبطه الله فى أمرٍ ما یهْبط له إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلک علیه» بنابراین، بهره‏ مندی از فیوضات مادی و معنوی تحت نظر، اراده و اجازهٴ آنهاست، اگر در موردی یا موجودی اجازه دادند فرشتگان نیز در آن باره نازل می‏شوند و اگر اجازه ندادند یا مصلحت ندانستند، نازل نمی‏شوند. بدین ترتیب این حضرات، ولی نعمتی هستند که گسترهٴ خوان نعمت مادی و معنوی آنان نظام هستی را فراگرفته، همگان از فیوضاتشان بهره ‏مند می‏شوند
در جای جای این زیارت شریف وساطت ائمهٴ اطهار (علیهم ‏السلام) در نعمت‏های معنوی مورد تأکید قرار گرفته است، مانند: موضع الرسالة، مختلف الملائکة، مهبط الوحى، خزّان العلم، أبواب الإیمان، محالّ معرفة الله، معادن حکمة الله، حفظة سرّ الله، حملة کتاب الله، أوصیاء نبىّ الله، الدّعاة إلی الله، الأدلاّء علی مرضات الله، المظهرین لامر الله ونهیه،....
چنان که وساطت در نعمت‏های مادّی نیز مورد اشارهٴ این زیارت است: بکم ینزّل الغیث، بکم یُمْسک السّماء أن تقع علیَ الأرض إلاّ بإذنه، بکم ینفّس الهمّ ویکْشف الضُرّ، بکم... أصلح ما کان فسد من دنیانا
بنابر این، می‏توان گفت: این جمله از جملاتی است که در خود همین زیارت تشریح و تفسیر شده است.
بیان دیگر: در توقیعات شریف حضرت ولی‏عصر (عجل ‏الله ‏تعالی‏ فرجه) آمده است: «نحن صنائع ربّنا والخلق بعد صنائعنا» هضم این بیان برای عالمان و اندیشوران چندان صعب نیست، لیکن برای سطوح متوسط مردم در غایت صعوبت است. از این رو تشریح و تبیین آن در حدّی که همگان بفهمند چندان سهل نیست. اما بیانی که امیر عارفان (علیه‏السلام) دارد، نرم‏تر، روان‏تر و قابل فهم‏تر برای عموم است. آن حضرت در جواب یکی از نامه‏ های خود به سردسته تبهکاران اموی، معاویة بن ابی سفیان، ابتدا با اشاره به پاره‏ای از فضایل و کمالات خود و خاندانش به او متذکر شد: «کارپاکان را قیاس از خود مگیر». آن‏گاه فرمود: معاویه! دست از این حرف‏ها بردار که تو در این نامه‏ نگاری‏ها همانند کسی هستی که تیرش به خطا رفته باشد. باید از این لجاجت‏ها و شیطنت‏ها دست برداشته، تابع و پیرو ما باشی؛ چون ما ساختهٴ دست پروردگار هستیم و مردم برای ما ساخته و پروریده شده‏ اند؛ «فَدَعْ عنک مَن مالَت به الرَّمیّةُ فإنّا صنائع ربّنا والناس بعد صنائع لنا»
شارح معتزلی در شرح این جملهٴ نهج البلاغه می‏گوید:
این، کلام بزرگی است که بر همهٴ کلمات برتری دارد و معنایش از جمیع معانی عالی‏تر است. صنیعهٴ پادشاه، کسی یا چیزی است که پادشاه آن را برمی‏گزیند و قدر و اندازهٴ او را بالا می‏برد و به او رفعتِ مقام می‏بخشد. علی (علیه ‏السلام) در این کلام می‏گوید: ما به هیچ کس از افراد بشر بدهکار نیستیم، بلکه مستقیماً بر سر سفرهٴ الهی نشسته ‏ایم. پس بین ما و خدا واسطه‏ ای وجودندارد اما مردم دست پروردهٴ ما هستند و ما واسطهٴ بین آنها و خدا هستیم.
آن‏گاه جملهٴ بلند و تندی دارد که اگر عالمی شیعی آن را می‏گفت، متهم به غلوّ می‏شد. آن جمله این است:
این، مقام بزرگی است که ظاهرش همان است که شنیدی اما باطن این کلام این است که آنها بندهٴ خدا و مردم بندهٴ آنها هستند  .
خلاصه این‏که طبق توقیع شریف حضرت ولی عصر (عجل ‏الله ‏تعالی‏ فرجه) نظام هستی، پرورش یافتهٴ دست ائمهٴ اطهار (علیهم‏ السلام) است و طبق بیان امیرالمؤمنین (علیه‏ السلام) مردم برای ائمهٴ اطهار (علیهم‏ السلام) پروریده شده ‏اند. هر یک از این دو بیان که ملاحظه شود جایگاه آن ذوات نورانی در تنزل فیض الهی روشن خواهد شد؛ چون طبق بیان اول، آنان واسطهٴ فیض الهی هستند و مطابق بیان دوم غایت و هدف تفضلات او شمرده می‏شوند. بیان دوم، در روایات ما نمونه‏ های فراوانی دارد . از این‏رو در دعای عدیله  راجع به امام زمان (علیه ‏السلام) آمده است: ببقائه بقیت الدنیا وبُیمنه رُزق الوری و بوجوده ثبتت الأرض والسماء  ؛ به بقای او دنیا باقی است، به برکت او خلق روزی می‏خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست.
۹۳/۰۴/۱۲ موافقین ۱ مخالفین ۰
علی بزّازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی