هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

طهارت دل

يكشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۳ ب.ظ
حضرت آیت الله جوادی آملی:طهارت دل سبب فعلیت یافتن استعدادهای حوزوی استاستاد حوزه علمیه قم گفتند: هیچ کس نباید خود را ارزان بفروشد؛ اگر خداوند به کسی استعدادی داده در روز قیامت از او سوال می‌کند که این ظرفیت به تو داده شد تا به حوزه بروی و همانند شیخ انصاری شوی؛ با طهارت دل می‌توان استعدادها را به فعلیت رساند.
به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار داشتند: دو کمیسیون حوزوی، مطالب سودمندی برای حوزه‌ها تدارک دیده‌اند که وقتی آنها را مطالعه کردم لذت بردم زیرا به نظام حوزوی سامان می‌بخشند.
ایشان افزودند: مدیر حوزه‌‌های علمیه بخشی از این مطالب را ارائه کردند و بخش‌های دیگر را هم عنوان خواهند کرد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: مشترکاتی میان ما که در حوزه دینی هستیم با مراکز علمی شرق و غرب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تشویق به علم و ترغیب به تعلم و آموزش اشاره کرد؛ اسلام هم همین ویژگی‌ها را که در سایر ملل بوده توصیه کرده است ولی مهم آن است که معلوم ما چه باشد و معلوم آنها چیست.
معظم له ادامه دادند: ارزش علم به معلوم است و ارزش عالم به علم و سرانجام معلوم است که به علم شرف می‌بخشد و عالم را گرامی می‌کند ولی باید دید معلوم چیست.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به وجود دو مرگ و دو زندگی در فرهنگ اسلامی تصریح کردند: فاتح بر مرگ طبیعی انسان است و انسان است که مرگ را می‌چشد و می‌میراند ولی مرگی فراطبیعی هم هست که انسان می‌تواند بر آن تسلط یابد و رسالت انبیای الهی هم در راستای بیان همین مطالب بوده است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: تعالیم دینی به ما می‌گویند اگر می‌خواهید فراتاریخی باشید که حوادث به شما آسیبی نرساند باید به علم دست یابید؛ علم هم تنها در حوزه‌های علمیه آموخته می‌شوند و موجب می‌شوند که انسان پس از مرگ طبیعی باز هم زنده بماند زیرا العلماء باقون مابقی الدهر.
ایشان بیان داشتند: در قرآن کریم آمده است آنچه سبقه الهی دارد باقی و آنچه زمینی است رفتنی خواهد بود؛ تا وقتی انسان زمین و زمین‌گیر شد رفتنی است و اگر آسمانی شد باقی خواهند ماند.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه علم عندالله به معنای بقای عالم است گفتند: آنچه حق و هماهنگ با ساختار نظام الهی باشد باقی خواهند ماند؛ اگر علوم طبیعی را هم به عنوان آثار و نشانه‌های خداوند بشناسیم و مورد مطالعه قرار دهیم آنگاه علمی الهی خواهیم داشت؛ علم غیر دینی نداریم ولی برخی انسان‌ها نمی‌دانند که چه می‌کنند زیرا دانشمندی که در مورد آثار خداوند هم بحث می‌کند علم دینی دارد.
مفسر بزرگ قرآن کریم تصریح کردند: اگر کسی لاشه علم را به دانشگاه برد منزوی خواهد شد و علمش باطل ولی اگر به عنوان آثار و نشانه‌های خداوند و دستورات او به علم بپردازد علمش باقی خواهد بود.
ایشان با بیان اینکه هرجا سخن از طرد دیگری و اختلاف باشد، الهی نخواهد بود گفتند: صدر و ساقه قرآن و تمام کتاب‌های آسمانی با یکدیگر هماهنگ هستند وگرنه کتاب پراکنده می‌بود؛ در مجموعه صحف الهی هم این هماهنگی صادق است و در مورد تک تک حوادث و رخدادهای تکوینی عالم هم صدق می‌کند.
معظم له کار الهی را کاری هماهنگ دانستند و افزودند: انسان اگر بخواهد بقیة الله باشد یعنی فیض ماندنی خداوند باشد ولی این معنای امام نیست و از این نوع بقیة الله ‌ها در جهان هستند؛ مادامی می‌توانیم در دل‌های مردم جا داشته باشیم که نظام ارباب و رعیتی از میانمان رخت بربندد که شامل انواع مادی و فکری است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: در قرآن کریم آمده است که ما به هیچ ولی و امام و پیامبری وحی نکردیم که نظام ارباب و رعیتی را ترویج کند؛ عالم ربانی باید تربیت شود زیرا غیر ربانی و نظام ارباب و رعیتی این است که عالم بگوید نظر من فلان است و همه باید بپذیرید؛ انبیا که نیامدند بگویند ما را بپرستید؛ همه عوامل و اولیا مجاری فیض و رزق الهی هستند.
ایشان ادامه دادند: اگر خداوند فرموده که فتبارک الله احسن الخالقین به این معنا نیست که دیگران هم خالقند بلکه فقط اوست که خلق می‌کند و می‌میراند؛ هر چه خوبی است تصویری در آینه لطف الهی است.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی هنر را در عالم ربانی شدن دانستند و خاطرنشان کردند: ذات اقدس الهی به پیامبر اکرم(ص) فرمودند تو می‌توانی پرواز کنی و به اوج برسی ولی امت را هم زیر بال و پرت بگیر چون آنها هم بندگان من هستند.
مفسر بزرگ قرآن کریم در ادامه به اصول سه گانه پر در آوردن، پرواز کردن و راه پرواز را به سوی سعادت به دیگران آموختن اشاره کردند و عنوان داشتند: هیچ کس نباید خود را ارزان بفروشد؛ اگر خداوند به کسی استعدادی داده در روز قیامت از او سوال می‌کند که این ظرفیت به تو داده شد تا به حوزه بروی و همانند شیخ انصاری شوی؛ با طهارت دل می‌توان استعدادها را به فعلیت رساند.
ایشان با بیان اینکه هر عالمی با آثار و برکاتی که داشته محشور خواهد شد اظهار داشتند: اگر اینگونه عالمان با طهارت دل رشد یابند حوزه علمیه دارای وزنه‌های سنگین خواهد داشت و در عین حال باید مسائل روز هم مطرح شود.
مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به شهدای روحانی و آمادگی حوزویان برای دفاع از کشور در همه شرایط گفتند: وقتی تاریخ جنگ به دو هزارمین روز رسید رسانه‌ها آمار دادند که هزار نفر روحانی شهید شده است؛ امروز هم اگر بیگانگان دست از پا خطا کنند نخستین کسانی که آماده دفاع هستند تا شربت شهادت بنوشند روحانیون هستند.
ایشان با بیان اینکه به پرچم سه رنگ و سرزمینمان علاقه داریم عنوان کردند: این پرچم سه رنگ این ظرفیت را ندارد که دین را حفظ کند ولی پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) این ظرفیت را دارند که ایران و پرچم سه رنگ را حفظ کنند؛ این پرچم سه رنگ در زمان جنگ جهانی دوم ایران را حفظ نکرد ولی در زمان دفاع مقدس ملاحظه کردیم که علم‌های یا زهرا و یا ابوالفضل و یا حسین مملکت را نجات دادند.
معظم له با تاکید بر بررسی کامل فضاهای مجازی، تحریم‌ها و سایر مسائل روز خاطرنشان کردند: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ملتی اگر کیف و جیب خالی داشته باشد هرگز اهل مقاومت نخواهد بود؛ فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته باشد و ملتی که چنین باشد اهل مقاومت نیست و وقتی جیبش خالی باشد چاپلوس می‌شود و زبانش به تملق‌گویی باز است؛ فقیر ملت را اهل تملق بار می‌آورد.
ایشان ادامه دادند: معلوم حوزه‌های علمیه بالاتر است به همین دلیل علم حوزه‌ها یک سر و گردن بالاتر از سایر مراکز است و عالمان آن هم بالاتر و برتر هستند.


۹۳/۰۴/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی