هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

خلوت

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۳۱ ب.ظ

کتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیر الدین طوسی:
باب سوّم
در سیر و سلوک در طلب کمال و بیان احوال سالک. و آن مشتمل بر شش فصل است:
فصل اول-در خلوت
قال اللّه تعالى: وَ ذَرِ اَلَّذِینَ اِتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ اَلْحَیٰاةُ اَلدُّنْیٰا
در علوم حقیقى مقرر شده است که هر ذات که مستعد قبول فیض الهى باشد با وجود استعداد و عدم موانع از حصول آن فیض محروم نتواند بود، و طلب فیض از کسى ممکن باشد که او را دو چیز معلوم بود: یکى آنکه وجود آن فیض به یقین و بى‌شک تجویز داند، و دیگر آنکه داند که وجود آن فیض در هر ذات که باشد مقتضى کمال آن ذات بود، و این هر دو علم مقارن استعداد قبول آن فیض باشد در همۀ احوال.
و چون این مقدمه معلوم شد و تقدیر داده آمد، گوئیم: طالب کمال را بعد از حصول استعداد، رفع موانع واجب باشد، و معظم موانع مشاغل مجازى باشد که نفس را به التفات به ما سوى اللّه مشغول دارند و از اقبال کلّى بر وصول به مقصد حقیقى بازدارند و شواغل حواس ظاهره و باطنه باشند، یا دیگر قواى حیوانى یا افکار مجازى.
امّا حواس ظاهره شاغل باشند به دیدن صورتهائى که بیننده را به مشاهدت او رغبت افتد، و شنیدن صوتهاى مناسب  ، و همچنین در بوى‌ها و طعم‌ها و ملموسات.
امّا حواس باطنه شاغل باشند به تخییل صورتها و حالتها که خاطر بدان ملتفت باشد، یا به توهم محبتى یا مبغضتى، یا تعظیم مسرّتى یا تحقیر مضرتى  ، یا انتظامى یا عدم انتظامى  ، یا به تذکر حال گذشته، یا به تفکر در امورى که طالب حصول آن امور باشد مانند مال و جاه.
امّا قواى حیوانى شاغل به سبب حزنى، یا خوفى، یا غضبى، یا شهوتى، یا خیانتى، یا خجلتى، یا غیرتى، یا انتظار لذتى ، یا امید قهر بر عدوى، یا حذر از مولمى باشد.
امّا افکار مجازى شاغل تفکر در امرى غیر مهم یا علمى غیر نافع باشد.
و بالجمله هر چه به اشتغال بدان، از مطلوب محجوب شود.
و خلوت عبارت است از ازالت این جمله موانع، پس صاحب خلوت باید که موضعى اختیار کند که همى  از محسوسات ظاهر و باطن شاغلى نباشد و قواى حیوانى را مرتاض گرداند تا او را جذب به آنچه ملایم آن قوى باشد، و دفع از آنچه غیر ملایم بود تحریک نکند، و از افکار مجازى به کلّى اعراض کند، و آن فکرهائى بود که غایات آن راجع با مصالح معاش فانى باشد  .
اما مصالح معاد امورى باشد که غایات آن حصول لذّات باقى باشد نفس طالب را، و بعد از زوال موانع ظاهره و خالى کردن باطن از اشتغال به ما سوى اللّه باید که به همگى همّت و جوامع نیّت اقبال کند بر ترصّد سوانح غیبى و ترقّب واردات حقیقى، و آن را تفکر خوانند.
۹۳/۰۳/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی بزّازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی