هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

نامه های قدسی 3

جمعه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۴۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک نخبة الفلاسفة و آیةالله‌العظمى جناب آقاى طباطبائى أدام الله عمرکم ماشاءالله:
سلامٌ علیکم و رحمةالله و برکاته.
کوتاه سخن آن‌که جوانى هستم  ٢٢  ساله، میزان تحصیل پنجم ریاضى. اشتغالات فعلى تحصیلات حوزۀ قم حدود لمعه اصول الفقه. آخوندزاده. محیط زیست: دو سال سربازى در تهران، شش‌سال کودکى در قم، تحصیلات اولیه و بیشتر تحصیلاتِ دبیرستان نیز در قم، چند سالى کرمانشاه. چنین تشخیص مى‌دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطى که زندگى مى‌کنم هواى نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانى دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب آن شده‌اند که مرا از حرکت به سوى الله، و حرکت در مسیر استعداد خود، بازداشته و مى‌دارند. درخواستى که از شما دارم: براى من بفرمایید بدانم به چه اعمالى دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آن‌اند، بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟یادآور مى‌شوم: نصیحت نمى‌خواهم والا دیگران ادعاى ناصحیت فراوان دارند. دستورات عملى براى پیروزى لازم دارم. همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف، استاد فلسفه و عرفان داشتید؛ همان شخصى که تسلط به فلسفۀ اشراق داشت. باز هم خاطرنشان مى‌سازم که نویسنده با خود فکر مى‌کند که شفاهاً موفق به پاسخ این سؤال نمى‌شود. وانگهى شرم دارم که بیهوده وقت گران‌مایۀ شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم، پدرانه چنان‌چه صلاح مى‌دانید و بر این موضوع من مى‌توانید اصالتى قائل شوید، مرا کمک کنید. در صورت منفى‌بودن پاسخ، به فکر ناقصِ من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود واگذارید.
متشکرم.
امضا:  ٢٣ / ١٠ / ١٣۵۵
جواب علامه طباطبایی:
السلام علیکم براى موفق‌شدن و رسیدن به منظورى که در پشت ورقه مرقوم داشته‌اید، لازم است همتى برآورده، توبه‌اى نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار مى‌شوید، قصد جدى کنید که در هر عملى که پیش آید، رضاى خدا - عزاسمه - را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کارى که مى‌خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت،به طورى که اگر نفع اخروى نداشته باشد، انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه‌اى در کارهایى که روز انجام داده‌اید فکر کرده، یکى یکى از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضاى خدا انجام یافته شکرى بکنید و هر کدام تخلف شده استغفارى بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادى حال سخت و در ذائقۀ نفس تلخ مى‌باشد، ولى کلید نجات و رستگارى است. و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سُوَر مسبحات یعنى: سوره «حدید» و «حشر» و «صف» و «جمعه» و «تغابن» را بخوانید و اگر نتوانستید، تنها سورۀ حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را براى بنده در نامه بنویسید.
ان شاء الله موفق خواهید بود.
والسلام علیکم. محمدحسین طباطبائى
۹۳/۰۳/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی بزّازی

علامه طباطبایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی