حساب نقد
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۳۶ ب.ظ
چند دقیقه ای پای صحبت استاد فرحزاد:
انسان بداخلاق همین الآن هم در آتش است. حاج آقای دولابی میفرمودند: آیات و روایات را نقد معنا کنید. آدم بداخلاق همین الآن یک گلوله آتش است. هم خودش و هم دیگران را در این آتش میسوزاند. آدم بداخلاق همین الآن در فشار قبر است.
اِنَّ الَأبْرارَ لَفی نَعیمٍ وَ اِنَّ الفُجّارَ لَفی جَحیمٍ؛ به یقین نیکان در نعمتی فراوان اند و بدکاران در دوزخ اند.
یعنی ابرار همین الآن در بهشت اند و بدکاران همین الآن در جهنم اند. وگرنه میگفت: بعداً در بهشت اند، یا در جهنم اند. اگر کسی باطن و حقیقت آنها را نگاه کند، میبیند. آدم بداخلاق با همه قهر است. روح او در فشار است و دیگران را هم در فشار و زحمت قرار میدهد. یعنی بهانه گیر و تنگ نظر است. معاشرت با او آدم را اذیت میکند.وعده های خدا نقد است. همه را نقد معنا کنید. به قول حافظ:
انسان بداخلاق همین الآن هم در آتش است. حاج آقای دولابی میفرمودند: آیات و روایات را نقد معنا کنید. آدم بداخلاق همین الآن یک گلوله آتش است. هم خودش و هم دیگران را در این آتش میسوزاند. آدم بداخلاق همین الآن در فشار قبر است.
اِنَّ الَأبْرارَ لَفی نَعیمٍ وَ اِنَّ الفُجّارَ لَفی جَحیمٍ؛ به یقین نیکان در نعمتی فراوان اند و بدکاران در دوزخ اند.
یعنی ابرار همین الآن در بهشت اند و بدکاران همین الآن در جهنم اند. وگرنه میگفت: بعداً در بهشت اند، یا در جهنم اند. اگر کسی باطن و حقیقت آنها را نگاه کند، میبیند. آدم بداخلاق با همه قهر است. روح او در فشار است و دیگران را هم در فشار و زحمت قرار میدهد. یعنی بهانه گیر و تنگ نظر است. معاشرت با او آدم را اذیت میکند.وعده های خدا نقد است. همه را نقد معنا کنید. به قول حافظ:
من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود
وعده فردای زاهد را چرا باور کنم
وعده فردای زاهد را چرا باور کنم
۹۳/۰۲/۳۱