هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

محضر آگاهان1

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸ ب.ظ
پرسش و پاسخی از آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی و علامه طباطبایی مندرج در کتاب مهر تابان :
تلمیذ: مرحوم آخوند ملّا فتحعلى سلطان آبادى‏ با تمام ریاضات و مکاشفات و مقاماتى که از ایشان نقل مى‏ شود، گویا در مراحل و منازل توحید ذات حقّ متعال نبوده‏ اند.

علّامه: مثل اینکه ایشان در مسائل مجاهدت‏هاى نفسانى بوده، و در رشته توحید
نبوده ‏اند. چون با مرحوم آخوند ملّا حسینقلى همدانىّ، هم عصر و هم زمان بوده،ومرحوم آخوند در رشته توحید حقّ تبارک و تعالى بى نظیر بوده‏ اند ؛ باز هم  ،با هم مناسباتى و مراوداتى نداشته‏ اند و قدرى هم روابط آنها تیره بود. مرحوم آخوند ملّا حسینقلى همدانىّ‏ انصافاً خیلى واقعیّت عجیبى داشتند، و درحدود سیصد نفر شاگرد تربیت کردند؛ البتّه شاگرد و شاگردِ شاگرد.آنوقت در میان این شاگردان جماعتى هستند که آدم‏هاى نسبةً کامل‏اند، مثل مرحومآقا سیّد أحمد کربلائىّ، و مرحوم حاج شیخ محمّد بهارى، و آقا سیّد محمّد سعیدحبّوبى، و حاج میرزا جواد آقاى تبریزىّ رضوان الله علیهم.
گفتند: جماعتى، دسته جمعى توطئه نموده بودند، و درباره روش عرفانى و الهى و
توحیدى مرحوم آخوند ملّا حسینقلى انتقاد کرده، و یک عریضه‏اى به مرحوم‏ آیة الله شَرَبْیانىّ‏ نوشته بودند. (در اوقاتى که مرحوم شربیانى ریاست مسلمین را داشته، وبعنوان رئیس مطلق وقت شمرده مى‏ شده است.) و در آن نوشته بودند که آخوند ملّاحسینقلى روش صوفیانه را پیش گرفته است.مرحوم شربیانى نامه را مطالعه فرمود، و قلم را برداشت و در زیر نامه نوشت:«کاش خداوند مرا مثل آخوند، صوفى قرار بدهد.» دیگر با این جمله شربیانى کار تمام شد؛ ودسیسه‏ هاى آنان همه بر باد رفت.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی