هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

امام حسین علیه السلام

جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۲۲ ق.ظ

کلامی دلنشین از آیت الله جوادی آملی :
امام حسین (علیه السلام)، سید و بزرگ شهیدان عالم  معصومان که در کنار سفرهٴ قرآن تربیت شده ‏اند، سخن آخِر را می‏زنند؛ چنان‏که قرآن کریم سخن همهٴ انبیای الهی و کتاب‏های آنان را تصدیق می‏کند، ولی بر آن‏ها مهیمن و مصیطر است.
توضیح آن‏که پرورش‏یافتهٴ دامان قرآن کریم، در عین حال که روش و سیرهٴ اولیای گذشته را تصدیق می‏کند، بر آن‏ها مهیمن است و سخن فائق از آنِ اوست؛ یعنی اگر در امت‏های پیشین انبیایی بوده است، آورندهٴ قرآن سیّد و خاتم آنان است و اگر در گذشته خلفای الهی بوده‏ اند، خلیفهٴ پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) که در مهد قرآن است، سیّد و سالار خلفاست.
اگر در امت ‏های پیشین، کسانی به مقام ولایت باریافته‏ اند یا کسانی به مقام شامخ امامت رسیده ‏اند، اهل بیت (علیهم‏السلام) سیّد اولیا و خاتم ائمه‏ اند. ایشان، امام امت و امام ائمهٴ پیشین هستند، و نیز خلیفه، ولی و شهید اعمال ما و خلیفه، ولی و شهید خلفا و اولیا و شاهدان الهی پیشین هستند؛ ﴿فکیف إذا جئنا من کل أُمة بشهید و جئنا بک علی هؤلاء شهیداً﴾.
اکنون روشن می‏شود که اگر کسی در این مکتب، شربت شهادت بنوشد، خاتم و سیّد شهدای پیشین است. بنابراین، معنای «سیدالشهدا» فقط بزرگِ شهدای کربلا نیست؛ زیرا این مقام برای امام حسین (علیه‏السلام) بسیار کوچک است؛ بلکه آن حضرت (علیه‏السلام) سیّد و بزرگ همهٴ انبیا و خلفایی است که در گذشته به شهادت رسیده‏ اند و نیز سید همهٴ شهیدان غیرمعصوم گذشته و آینده است؛ چنان‏که حضرت زهراء (سلام الله علیها) سیدهٴ زنان گذشته و آینده است.
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده: حضرت امام حسین (علیه‏السلام) و برادر گرامی او، امام حسن (علیه‏السلام) بزرگ جوانان بهشت هستند؛ «الحسن و الحسین سیّدا شباب أهل الجنّة». همهٴ انبیا، اولیا، صالحان، صدیقان و شهیدان در بهشت جوان هستند نه پیر، و این دو امام هُمام (علیهماالسلام) بزرگِ آنان هستند. این روایت نشان می‏دهد که امام حسین (علیه‏السلام) سیّد و بزرگ همهٴ شهیدان عالم است و این مقام به برکت همراهی ایشان با حقیقت قرآن کریم است که مهیمن بر دیگر کتاب‏های آسمانی است؛ یعنی:
1. حقیقت عترت همتای حقیقت قرآن است.
2. حقیقت قرآن، گذشته از تصدیقِ صحایف سابق، مهیمن بر آن‏هاست.
3.هر پیامبری همتای کتاب آسمانی خویش است.
4.وقتی قرآن بر کتاب‏های وحیانی سلف مهیمن است، عترت نیز که همتای قرآن کریم است، مهیمن بر رجال بزرگ الهی گذشته است.
۹۳/۰۲/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی