هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

اشتیاق باطنی

دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۵۸ ب.ظ

مطلبی دلنشین از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی مندرج در کتاب مصباح الهدی:
در سلوک الی الله خواست قلبی و طلب باطنی شرط است . هر چه طلب شدیدتر باشد ، راه کوتاهتر و نیل به مقصد نزدیکتر می شود .
فعل ظاهری چندان شرط نیست؛ لذا اگر بعضی اوقات علی رغم اشتیاق باطنی که داری، موفّق به انجام برخی اعمال مستحب و حتی واجب نشدی، مثلا اگر چند شب موفّق به نماز شب نشدی، یا یک روز خواب ماندی و نماز صبحت قضا شد، خیلی شلوغ نکن.
اگر خواست قلبی ات صدمه ای نخورده، حتماً مصلحتی سبب شده که خداوند تو را موفّق به انجام آن عمل نکرده است .
مثلا ممکن است این عمل مستحب را از تو گرفته تا عمل بزرگتری جایگزین آن کند. مثل طفلی که شیر مادر را از او میگیرند تا انواع و اقسام غذاهای عالی را به او بدهند . طفل هم به خاطر جهلش گریه و بی قراری میکند و همان شیر را می طلبد. یا ممکن است این عمل مستحب در تو جنبه ی عادت پیدا کرده و تکرار عادت گونه ی آن رشدآور نبود؛ لذا بر ای چند وقت آن را از تو گرفت است و بعد مجددا تو را به انجام آن موفق می سازد. ولی آنچه بعدا انجام خواهی داد، بسیارسازنده تر و ارزشمند تر از عمل قبلی است. و یا ممکن است خدای ناکرده، مداومت بر آن عمل تو را در معرض مبتلا شدن به عجب عبادت و غرور به عمل صالح قرار داده بود و خداوند بر ای اینکه از ابتلای به عجب و غرور ایمن گردی، چند وقت تو را به انجام آن موفّق نکرد.
به هر صورت آنچه جا دارد مراقب آن باشی، خواست و اشتیاق باطنی است.اما در اعمال ظاهر ی به خدا و او لیائش که مربی حقیقی هستند ، حسن ظّن و اعتماد داشته باش و به خاطر اینکه عبادتی را از دستت گرفتند، بدخُلقی نکن و رابطه ات را با آنها به هم نزن و با خدا دعوا نکن.
۹۳/۰۲/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۱)

بسیار زیبا و دلنشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی