هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

اهمیت کتاب المراقبات

سه شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۳ ب.ظ
تقریظ علامه طباطبایی بر کتاب ارزشمند المراقبات آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی:
بسمه تعالى
اللّهمّ ربّنا لک الأسماء الحسنی، و الأمثال العلیا، و الکبریاء و الآلاء، ربّنا إنّا نحمدک بما حمدت به نفسک، و نثنی علیک بما أثنیت به على نفسک، و نصلّی على عبدک و رسولک محمّد و آله-صلّى اللّه علیه و آله-ربّنا و نسألک أن لا تزیغ قلوبنا بعد إذ هدیتنا، و أن تهب لنا من لدنک رحمة إنّک أنت الوهّاب.
فهذه أسطر أعلّقها على کتاب أعمال السّنة للعلم الحجّة الآیة، المرحوم، الحاجّ المیرزا جواد آقا الملکیّ التبریزیّ قدّس سرّه، و لست أرید بها أن أمدح هذه الصحیفة الجلیلة، أو أثنی على مؤلّفه العظیم، فلیست هی إلاّ بحرا زاخرا لا یوزن بمنّ و لا صاع، و لا هو إلاّ علما شامخا لا یقدّر بشبر أو ذراع، و کفى بالقصور عذرا و بالیأس عن البلوغ راحة،
و إنّما أرید أن أواجه إخوانی من أهل الولاء، سادتی من أرباب الصدق و الصفاء، بما فیه بعض التذکرة و إنّ الذکرى تنفع المؤمنین.یا إخوانی! ما الحیاة الدّنیا إلاّ لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهی الحیوان، و لا وظیفة للإنسان فی أدون حیاتیه-إن کان إنسانا-إلاّ التجهّز للأخرى، و سلوک سبیل القربى فلیس علیه إلاّ سمة العبودیّة، و رسم الرقّیّة و المذلّة و لا حجاب بینه و بین ربّه، و لا مناص من المثول بین یدیه.فعلیه أن یقف موقف المسکنة، و ینصب من نفسه شاخص العبودیّة، یقیم وجهه لربّ العزّة، و یستقبل ساحة الکبریاء و العظمة، و یتقرّب إلیه بأسمائه الحسنی، و صفاته، و وسائل الدعاء.و یتوسّل إلیه بالمراقبة فی مختلف اللّیالی و الأیّام، و الشهور و الأعوام، یتعرّض لنفحات أنسه، و نسائم قدسه،کما قال صلّى اللّه علیه و آله: إنّ لربّکم فی أیّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها، و لا تعرضوا عنها.
فهذه لعمری هی سیرة السابقین المقرّبین، من رفقة هذا الطریق: طریق العبودیة، أعنی محمّدا و آله الطاهرین، و سائر النبیّین و الصدّیقیّن، و الشهداء و الصالحین، و حسن أولئک رفیقا.
و ما بین أیدیکم من الکتاب من أحسن ما عمل فی هذا الشأن ففیه لطائف ما یراقبه أهل ولایة اللّه، و رقائق ما یهجس فی قلوب الوالهین فی محبّة اللّه، و جمل ما یلوح للرائضین فی عبادة اللّه، نوّر اللّه مرقد مؤلّفه العظیم، و أفاض علیه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیّه و آله الطاهرین.
ترجمه:
تقریظ مرحوم علامه طباطبائى (ره ) بر کتاب المراقبات
بسمه تعالى
خداوندا! پروردگارا! نامهاى نیک ، برترین نشانه ها، بزرگى و نعمتها فقط از آن توست . همانگونه که تو خود را ستودى تو را ستایش نموده و همانطور که خود را مدح نمودى تو را مدح مى کنیم . بر بنده و رسولت محمد و آل او (صلى الله علیه و آله و سلم ) درود مى فرستیم . پروردگارا! از تو مى خواهیم دلهاى ما را پس از هدایت ، گمراه ننموده و رحمت خود را نصیبمان سازى که فقط تو داراى بخشش فراوانى .
چند سطرى درباره کتاب اعمال سال تاءلیف پیشواى طایفه ، حجت حق ، آیت الله ، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکى تبریزى - قدس الله روحه - مى نویسیم نه با این هدف که این کتاب گرانسنگ یا مؤ لف بزرگ آن را بستایم ؛ زیرا این کتاب دریاى لبریزى است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤ لف آن پیشواى والا مقامى است که بلنداى زیاد شخصیت او را هیچ مقیاسى قابل اندازه گیرى نیست ، و ناتوانى ، عذرى موجه ، و یاءس ‍ از رسیدن به مقصد، براى استراحت کافى است ؛
بلکه با هدف تذکر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. که ((تذکر براى مؤ منین سودمند است )).
برادرانم ! زندگى دنیا بازیچه اى بیش نبوده و زندگى حقیقى سراى آخرت است . انسان در زندگى پست دنیا وظیفه اى جز آماده شدن براى زندگى آخرت ، پیمودن راه نزدیکى به خداوند، پیشه کردن بندگى و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابى بین او و پروردگارش نیست . و چاره اى جز ایستادن در پیشگاه خداوند نمى باشد.
بنابراین انسان باید در جایگاه نیاز ایستاده و علامت بندگى را در خود آشکار نماید؛ به پروردگار عزت روى نموده و متوجه ساحت بزرگى و عظمت او شود و با نامها و صفات نیکوى او و بوسیله دعا به او نزدیکى جوید؛ و با مراقبت در روزها و شبهاى مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسیر وزش بادهاى انس و نسیمهاى قدس او قرار دهد. چنانکه فرمود (صلى الله علیه و آله و سلم ): در طول زندگانى شما نسیمهایى از رحمتهاى پروردگار مى وزد، بهوش باشید! به آن رو کنید و به آن پشت نکنید.
بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگى ، یعنى محمد و آل پاک او و سایر پیامبران ، راستگویان ، شهدا و صالحین همین بوده است . و آنان چه همراهان خوبى هستند.
کتابى که پیش رو دارید از بهترین کتابهایى مى باشد که در این زمینه نگارش یافته است . در این کتاب لطایفى که اهل ولایت خدا از آن مراقبت نموده و نکات ظریفى که در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبى که مربیان درباره عبادت خدا فهمیده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤ لف بزرگ آن را نورانى ، از بارانهاى رحمت و بخشش ‍ خود بر آن سیراب و او را به پیامبر و آل پاک او ملحق نماید.
محمد حسین طباطبائى

نظرات  (۱)

اشعار شهادت امام هادی(ع) - وحید قاسمی



تب دارترین تب زده ی بستر دردم

پر سوز ترین زمزمه ی حنجر دردم



رنگ رخ من بر همگان فاش نموده

در باغ نبی جلوه ی نیلوفر دردم



فریاد عطش زد دهن سوخته ام تا

تر شد لب خشکیده اش از ساغر دردم



جای عرق از چهره ی من زهر چکیده

پیغامبر خسته دل باور دردم



بر زیر گلوی جگرم دشنه کشیدند

من کشته ی تیغ شرر لشگر دردم



آتش فکند بر قد وبالای سپیدار

یک ذره ی ناچیز ز خاکستر دردم



خون گریه کند اخترو مهتاب برایم

افلاک شده مستمع منبر دردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی