هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

تأثیر صاحبان نفس

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰ ب.ظ
بخشی از کتاب امام مهدی موجود موعود تألیف آیت الله جوادی آملی :
در حوزه و دانشگاه سلسله‏ ای از مفاهیم و علوم آموخته می‏شود که از آن‏ها به علوم حصولی یاد می‏گردد.
این علوم، حتی در عقلی‏ترین شکل خود یعنی فلسفه نیز به عالم خارج راه ندارند و مشکلی را نمی‏گشایند، زیرا همه آموزه‏های علوم حصولی درحدّ صورت ذهنی هستند و آنجا هم که سخن از جهان بیرون به میان می‏آورند، بازگشتش به مفهوم است، زیرا واژه ‏های واقع یا خارج به حمل اوّلی واقع و خارج ‏اند، وگرنه به حمل شایع تنها مفهوم و صورتی ذهنی ‏اند و درست بر همین اساس است که بسیاری از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه به رغم دستیابی به علوم مختلف، در مقام عمل دست و پایشان می ‏لغزد؛ و برخی به آسانی دچار خطاهای عملی می‏شوند. این علوم به تنهایی از تأثیر بر نَفْس عالِم خود ناتوان ‏اند، چه رسد به تأثیر در انسان‏ها و موجودات عالم.
آنچه در عالم خارج اثر خارجی می‏گذارد، نَفْس و نَفَس انسان صاحب بصیرت است. کسی که نَفْسش بر اثر بندگی خداوند، تعالی نیافته و به نور علم که خداوند در دل اولیای الهی می‏تاباند: لیس العلم بالتعلم إنما هو نور یقع فی قلب من یرید الله تبارک و تعالی أن یبدیه[1] نورانی نشده و از تیه نظر به مستقرّ بصر راه نیافته است، نَفَسش نیز بی ‏اثر است.
همان‏گونه که صاحب عوارف می‏گوید، آن عالِمی که محضرش نفعی نبخشد، سخنش هم سودمند نیست. دانشمندی که نشستن و برخاستن، سکوت و تکلّم، رفتن و آمدن و سنّت و سیرت او اثرگذار نباشد، سخنانش هرگز سودی نخواهد داشت: من لاینفعک لحظه، لاینفعک لفظه.[2] در میان انسان‏ها صاحبان نظر اندک‏ اند و بصیرت‏مندان نادر. آنان که صاحب نَفْس و نَفَس‏ اند، اولیای خدایند و امام معصوم به ویژه حضرت خاتم اولیا حجة بن الحسن المهدی(عج) سر سلسله صاحب نَفَسان عالم است، از این‏رو در گاه ظهور، عقول به نَفَس مسیحایی آن جان جانان عالم زنده خواهد شد.
مَثَل تأثیر اولیای خدا به ویژه وجود مقدس امام عصر(عج) در نفوس انسان‏ها مَثَل مغناطیس یا کیمیاگر است، چون مغناطیس بی ‏هرگونه حرکتی، تنها با جاذبه ذاتی خود آهن سنگین را به سوی خویش می‏کشاند و کیمیاگر بی‏ هیچ سخنی، شی‏ء خسیس را ماده‏ ای عزیز می‏گرداند و در عرصه تکوین آن، تحولی جوهرین می‏آفریند.
دیدار انبیا و ائمه هدا و اولیای خدا اثری مغناطیس‏ گونه و کیمیایی دارد و این خصیصه در جمال دل‏آرای امام عصر(عج) ظهور بیشتری دارد، چون برخلاف سایر انبیا و ائمه(علیهم‌السلام) اجازه دارد همچون مغناطیس دلربایی و چون کیمیاگر جهان را دگرگون کند. به همین دلیل، لحظه‏ ای دیدار او در قلوب تحول می‏آفریند و کسی را در برابر جذبه وجود مبارکش تاب مقاومت نیست، همچنان که آهن در برابر آهنربا.
خلیفه خدا به زبان فلسفه، کلام یا عرفان نظری سخن نمی‏گوید، بلکه زبان او عرفان عملی و سخنش همان جذبه، کشش و شوری است که در دل می‏انگیزد.
[1] ـ مشکاة الانوار، ص 325. ر.ک: بحار الانوار، ج1، ص225 «أن یهدیه» دارد.
[2] ـ عوارف المعارف، ص 74.
۹۳/۰۲/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی