هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

معرفت دینی

شنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۵۸ ب.ظ
بخشی از سخنان آیت الله مصباح یزدی پیرامون معرفت دینی :
معمولا هنگامى که درباره اهمیت دین و معارف اسلام سخن به میان مى آید، اهمیت آن بیشتر از جنبه اجتماعى و مادى ملاحظه مى شود؛ مثلا گفته مى شود که دین، موجب امنیت و عدالت مى گردد؛ اما کمتر کسى به اهمیت جنبه معنوى آن مى پردازد که پرستش خداوند چه نقشى در ترقى و تکامل انسان دارد. در واقع ما نقش پرستش خداوند در تکامل خود را باور نداریم و در مقابل، باور نداریم که پرستش غیر خدا چقدر خطرناک است.
یکى از بزرگان مى فرمود: خداوند متعال گاهى سالیانى انسان را به بیمارى، فقر و مصیبتى گرفتار مى کند تا آن بنده یک «یا الله» بگوید، و آن یا الله چنان در سعادت او مؤثر است که جا دارد براى گفتن، آن سال ها گرفتار رنج و شکنجه گردد. توجه به خدا چنان روح را نورانى مى کند و به آن تعالى و ترقى مى بخشد که جا دارد انسان براى به دست آوردن آن؛ رنج ها، شکنجه ها، بیمارى ها، فقرها و گرفتارى ها را تحمل کند. این فرمایش کسى است که اهمیت و تأثیر توجه به خداوند را با همه وجود درک کرده بود و مى دانست که یک لحظه توجه به خداوند، چقدر انسان را بالا مى برد، و در مقابل، توجه به غیر خداوند تا چه حد موجب سقوط و انحطاط انسان مى شود.
ما چون با امور مادى و دنیایى سروکار داریم، خوبى ها و ارزش ها را منحصر در منافع زندگى مادى مى بینیم و اگر براى کار خیرى چون احسان و کمک به فقیر ارزش قائل مى شویم، به دلیل منافعى است که بر آن مترتب مى گردد. همچنین انجام آن کار خیر، ثمره عاطفى نیز دارد و موجب ارضاى عواطف انسان مى شود. بدین جهت است که ما ارزش ها را در راستاى منافع مادى و دنیوى آنها که براى ما قابل درک است، ارزیابى مى کنیم و هیچ گاه درنمى یابیم که لحظه اى توجه به خداوند چه نورانیتى به روح مى بخشد و چه نقشى در سعادت ما دارد، و برعکس، توجه به غیر خدا تا چه حد ما را از خدا دور مى‌کند و به سقوط و انحطاط مى‌کشاند. درک حقیقت این معنا براى ما دشوار است؛ اما آشنایى با معارف اهل البیت(علیهم السلام) آمادگى و زمینه درک آن معنا را فراهم مى‌آورد و در پرتو معارف آنها، به حقایق توحید واقف مى‌شویم و در مى‌یابیم که هیچ چیز نمى‌تواند جایگزین توجه به خداوند گردد. با توجه به آنچه گفتیم، اگر کسى به جاى توجه به خداوند که مبدأ هستى است و اختیار عالم به دست اوست، به موجودى توجه کند که هیچ اختیارى از خود ندارد و مظاهر پوچ و باطل را براى پرستش خود برگزیند، به جاى نور به سوى ظلمت و تاریکى قدم بر داشته است.

۹۳/۰۱/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی