هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

سلوک عرفانی

سه شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۲۷ ب.ظ

تفاوت سلوک در عرفان با سلوک در فلسفه در کلام آیت الله جوادی آملی:

در کتاب‏های کلامی و فلسفی، سلسلهٴ مراتب هستی محفوظ است؛ یعنی با بحث‏های علّی و معلولی، اوّل و وسط و پایان رشته‏ های عقلی تنظیم و تدوین می‏شود و از اینرو، یک حکیم یا متکلّم، هر چه بنویسد یا بگوید یا بیندیشد، همه در محور علّت و معلول و با حفظ سلسلهٴ مراتب هستی است، ولی «عرفان» برای رسیدن به خدا، دو راه را به سالک نشان می‏دهد؛ یکی راه متعارف که همان راه اسباب و علل است؛ راه اسماء کوچک، بزرگ، بزرگ‏تر، و اسم اعظم؛ و دیگری راه مستقیمی است که هر کس با خدای سبحان می‏تواند داشته باشد که از این راه دوم، در «فلسفه» خبری نیست. باید توجه داشت که راه دوم، با نظام علّی و معلولی مخالف نیست و به معنای ابطال علیّت نمی‏باشد بلکه به معنای توسّل به علّت مستور و تمسّک به سبب مخفی و نزدیک است که آن سبب نزدیک، همان مسبب‏الاسباب می‏باشد.عرفان می‏گوید همان گونه که انسان می‏تواند با استمداد از علل و اسباب که مظاهر حق می‏باشند، از اسماء الهی مدد بگیرد و مراتب هستی را یکی پس از دیگری طی کند، هر کسی با خدا، راه مستقیمی نیز دارد که «راه میان‏بُر» است و اَحَدی در این راه دخالت ندارد و لذا شخص عارف، در عین حال که اسماء حسنای الهی را گرامی می‏دارد، این راه خاص و مستقیم را نیز همواره حفظ می‏کند؛ البته این راه نیز به عنوان اسم «قریب» یا اسم «اقرب» طی می‏شود. عارف این مطلب انیق و دقیق را از دعا و نیایش‏های قرآن کریم به دست می‏آورد. عرفان، هر چه که دارد، مایه و پایه‏اش از تعالیم قرآن و عترت (علیهم‏السلام) است. ندای «یا ربّ، یا ربّ» با حرف ندا و نجوای «ربّ، ربّ» بدون حرف ندا، همان راه میان‏بُری است که کلیدش به دست «دل» است و آن کس که درِ مناجات را باز می‏کند و به خود اجازهٴ گفتن «خدایا! » می‏دهد، صاحب خانه، از همان درِ مخصوص و یا از درِ عمومی، جواب او را می‏دهد و مشکلش را حل می‏کند.

ولایت فقیه ص 271

۹۳/۰۱/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۲)

یا علی مدد
با سلام علی جان ان شاء الله تعالی موفق باشی و عاقبت به خیر یک سوال دارم به شرح ذیل می پرسم در صورت صلاحدید پاسخ بفرمایی ممنون هستم یا علی مددی:
همیشه فکر می کنم چطور ممکن است ابلیس با آن همه سال عبادت شاید مقبول و رسیدن به جایگاهی مثل ملائکه و ... فقط به خاطر یک غرور تا امروز هم خلاف کار است ؟!

پاسخ:
پاسخ:
سلام
غرور، صفته و تعداد پذیر نیست .در یک جا این صفت بروز پیدا کرده .
2.عبادت مقبول مخلوق را در حرز الهی در میاره و با صفت غرور هیچ عملی مقبول نیست وهر چه شیطان بدست آورده مزد عمل بوده نه پاداش رضای الهی.
با علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی