عظمت قرآن
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱ ق.ظ
کلامی پیرامون عظمت قرآن در رساله أنه الحق علامه حسن زاده آملی :
چنانکه از زبان قرآنهاى ناطق , آیات قرآن تعبیر به درجات شده است , تعبیر به خزائن نیز شده است , که هر آیه به تنهایى خزینه اى از خزائن الهى است , چنانکه کلینى رضوان الله تعالى علیه در کتاب فضل القرآن کافى به اسنادش از زهرى روایت کرده است که قال : سمعت على بن الحسین علیهما السلام یقول : آیات القرآن خزائن فکلما فتحت خزانه ینبغى لک ان تنظر ما فیها .
و درجات قرآن همه حکمت بلکه حکیم است یس و القرآن الحکیم و حکمت بهشت است کما فى المجلس الواحد والستین من امالى الصدوق رحمه الله علیه قال رسول الله صلى الله علیه و آله لعلى بن ابى طالب : یا على انا مدینه الحکمه وهى الجنه وانت یا على بابها .
پس به آن اندازه که از این درجات ارتقاء یافته اى به همان اندازه قرآنى و به همان اندازه خزائن الهى هستى و به همان اندازه بهشتى , یؤتى الحکمه من یشاء ومن یؤت الحکمه فقد اوتى خیرا کثیرا وما یذکر الا اولوا الالباب .
امام علیه السلام فرمود : درجات بهشت بر عدد آیات قرآن , و بر قدر آیات قرآن است , و فرمود : هر مقامى از مقامات قرآن را قرائت کرده اى توقف مکن و بالا برو که آن را مقامات دیگر است و خبرهائى است . نفس در مقام قلب در تقلب و تطور است که هر دم تجلیات الهیه بدون تکرار در تجلى , بر او فائض مى شود این قلب عارف بالله است که کشیک نفس مى کشد و پاسبان حرم دل است و در مقام قلب است . شیخ اکبر محیى الدین عربى در ترجمان الاشواق گوید :
لقد صار قلبى قابلا کل صوره
فمرعى لغزلان , و دیر لرهبان
وبیت لاوثان وکعبه طائف
والواح توراه ومصحف قرآن
این قلب عارف است زیرا قلب غیر عارف به اصطلاح خواص قلب نیست , هر چند در نزد عوام قلب است .
۹۲/۱۲/۲۶