هو

معارف

هو

معارف

هو

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۲ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۱ توکل

آخرین نظرات

زهد

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۴۱ ق.ظ
در کشکول شیخ بهایی آمده است :
از کتاب المعیشه، از امام صادق جعفر بن محمد (ع)، زهد بدنیا، تباه ساختن مال وتحریم حلال نیست.بل زهد آن است که بدانچه در دست تو است بیش از آنچه نزد خداوند است،تکیه مکنی.
ویرا پرسیدند: سبب چه بود که یاران عیسی(ع) بر آب گام می زدند و یاران محمد(ص) چنین نبودند؟ فرمود: یاران عیسی از طلب روزی دست بر داشته بودند اما اینان سرگرم تحصیل روزی بودند.

۹۲/۱۲/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی بزّازی

شیخ بهایی

نظرات  (۱)

هر گم کرده ای که داری احتیاطاً در خانه ی دل خودت بگرد، خواهی دید که همان جاست. هر کس دیگری هم که گم کرده ای داشت و از تو سراغ آن را گرفت باز به خانه ی دلت نگاه کن آن را هم همان جا پیدا خواهی کرد. این همه در بیرون به دنبال گمشده هایت گشتی و چیزی پیدا نکردی؛ حالا کمی وقت صرف کن و خانه ی دلت را بگرد شاید آنجا پیدا شد.

اهل محبّت با دل کار می کنند. دل را در اختیار خوبان بگذار، خلاص می شوی. کار محبّت سوز و ساز است، می سوزاند و می سازد. راه محبّت فقر، مرض، تهمت و ... دارد. علی علیه السّلام فرمود: «مَن اَحَبَّنا اهلَ البَیتِ فَلیَستَعدَّ لِلفَقرؤ جِلباباً» هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد باید پوستینی برای فقر آماده سازد.

* محبوب خدا شدن بالاتر از محبّ خدا بودن است. کسی که محبوب خدا شود، دیگر کاری از دستش نسبت به خدا بر نمی‎آید، مغلوب و مضطر می‎شود و دست روی دست می‎گذارد و یکسره خدا به او خدمت می‎کند و او غرق در شرم و حیا می‎شود.

*وقتی پیامبر ما صلّی‌الله‌‌علیه‌‌وآله‌‌وسلّم محبوب خدا شد و دید هیچ کاری برای خدا از دستش ساخته نیست، محبّتش را متوجّه خلق کرد و همه‎ی آنها را در آغوش محبّت خویش گرفت.
خدا هم به او فرمود: «به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا محبوب خدا شوید»: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُم اللهُ. از این راه انسان محبوب خدا می‎شود. محبوب هر کاری بکند، مجاز است. محب دلش می‎خواهد محبوبش از جای خود تکان نخورد و خودش دائماً به او خدمت کند.

*علی علیه‌السّلام یعنی محبّت و محبّت یعنی علی علیه‌السّلام. یک ذرّه از محبّت علی علیه‌السّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون می‎کند و بهترین وسیله‎ی نجات شماست. مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است. اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو می‎کنند و چون عطر محبّت علی علیه‌السّلام را ندارد، آن را بر می‎گردانند و اجازه نمی‎دهند بالا برود.

(برگرفته از سخنان مرحوم حاج اسماعیل دولابی)
مصباح الهدی، مهدی طیّب.

سلام. وبلاگتونو دیدم. خداقوّت به ما هم یه سری بزنید.
التماس دعا.
یاعلی.


پاسخ:
پاسخ:
سلام ، سالهاست از مطالب مفید کتابهای جناب آقای طیب مخصوصاً مصباح الهدی
استفاده میکنم.یا علی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی