زهد
چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۴۱ ق.ظ
در کشکول شیخ بهایی آمده است :
از کتاب المعیشه، از امام صادق جعفر بن محمد (ع)، زهد بدنیا، تباه ساختن مال وتحریم حلال نیست.بل زهد آن است که بدانچه در دست تو است بیش از آنچه نزد خداوند است،تکیه مکنی.ویرا پرسیدند: سبب چه بود که یاران عیسی(ع) بر آب گام می زدند و یاران محمد(ص) چنین نبودند؟ فرمود: یاران عیسی از طلب روزی دست بر داشته بودند اما اینان سرگرم تحصیل روزی بودند.
۹۲/۱۲/۲۱
اهل محبّت با دل کار می کنند. دل را در اختیار خوبان بگذار، خلاص می شوی. کار محبّت سوز و ساز است، می سوزاند و می سازد. راه محبّت فقر، مرض، تهمت و ... دارد. علی علیه السّلام فرمود: «مَن اَحَبَّنا اهلَ البَیتِ فَلیَستَعدَّ لِلفَقرؤ جِلباباً» هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد باید پوستینی برای فقر آماده سازد.
* محبوب خدا شدن بالاتر از محبّ خدا بودن است. کسی که محبوب خدا شود، دیگر کاری از دستش نسبت به خدا بر نمیآید، مغلوب و مضطر میشود و دست روی دست میگذارد و یکسره خدا به او خدمت میکند و او غرق در شرم و حیا میشود.
*وقتی پیامبر ما صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم محبوب خدا شد و دید هیچ کاری برای خدا از دستش ساخته نیست، محبّتش را متوجّه خلق کرد و همهی آنها را در آغوش محبّت خویش گرفت.
خدا هم به او فرمود: «به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا محبوب خدا شوید»: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُم اللهُ. از این راه انسان محبوب خدا میشود. محبوب هر کاری بکند، مجاز است. محب دلش میخواهد محبوبش از جای خود تکان نخورد و خودش دائماً به او خدمت کند.
*علی علیهالسّلام یعنی محبّت و محبّت یعنی علی علیهالسّلام. یک ذرّه از محبّت علی علیهالسّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون میکند و بهترین وسیلهی نجات شماست. مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است. اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو میکنند و چون عطر محبّت علی علیهالسّلام را ندارد، آن را بر میگردانند و اجازه نمیدهند بالا برود.
(برگرفته از سخنان مرحوم حاج اسماعیل دولابی)
مصباح الهدی، مهدی طیّب.
سلام. وبلاگتونو دیدم. خداقوّت به ما هم یه سری بزنید.
التماس دعا.
یاعلی.