عقل، گوهر فراموش شده
يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۴۷ ب.ظ
کسى که عقل ندارد، توحید و معرفت ندارد ، نماز از این شخص، صورت عبادت است،
نه حقیقت آن. معراجیت نماز، به غیر حقیقت ایمان و بصیرت عقلى، قابل حل
نیست. اعتقادات او هم صورى است و
مبانى محکمى ندارد. به وسیله عقل نفوس ساخته میشود و بعد از آن، مورد
افاضات الهى قرار میگیرد و معرفت الله به دست میاید. اگر ما افاضه نداریم
براى این است که نفوس ما ساخته نشده است. برکات
افاضات الهى براى کسانى است که خود را ساخته اند: ما أخلص عبدلله عزوجل أربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمه من قلبه على لسانه لذا در روایت آمده است: اول ما خلق الله
العقل. عقل به حسب مقام، در رتبه اول است. همه برکات از عقل است. ما خلقت خلقا احب الى منک. خلاصه، کثرت نماز و روزه منشأ آثار نیست، بلکه کیفیت آن منشأ
آثار است. کیفیت خیلى مؤثر است، نه کمیت.
فرق عقل و نفس این است که نفس، مبدأ هلاکت است و عقل، مبدأ نجات؛ عقل، نورانیت دارد و نفس، ظلمت. گاهى انسان از روى اشتباه به رذالتهاى خود افتخار میکند. این از نفس انسان است.
فرق عقل و نفس این است که نفس، مبدأ هلاکت است و عقل، مبدأ نجات؛ عقل، نورانیت دارد و نفس، ظلمت. گاهى انسان از روى اشتباه به رذالتهاى خود افتخار میکند. این از نفس انسان است.
۹۲/۱۰/۲۲
به حق مطالب گوهرباری در این وبلاگ جمع آوری شده است که هر کدام شان درّ و گوهری است از جنس تذکر برای آنکه اهلش باشد.
*************
سلام،و ما توفیقی إلّا بالله. متقابلاً از اظهار لطفتون متشکرم