طواف عاشقانه
خدا کند در ما عشقى پیدا شود به مجموع قرآن و عترت ، تا اولا بتوانیم یگانگى قرآن و عترت ،
و معجون مرکب از آن دو را بیابیم ؛ و ثانیا در مقام پیروى و عمل ، با توجه به آن دو و بر محور
آن دو طواف عاشقانه بنماییم ،و بدانیم که آن ها از هر معشوقى بیشتر شایسته عشق ورزى
هستند، راجع به حضرت یوسف - علیه السلام - است که :
جماله فى نفسه اءعلى من جماله فى بدنه،و جماله النفسانى أعظم من جماله الجسمانى،
و کل نبى و وصى نبى جماله الروحانى أعظم من جمال یوسف الجسمانى .
جمال درونى و باطنى او را زیبایى بدنى و جسمانى اش برتر و بزرگتر بود . روشن است که این
اختصاص به حضرت یوسف - علیه السلام - ندارد، بلکه جمال روحانى تمام پیامبران و اوصیا و
جانشینان آن ها از زیبایى جسمانى حضرت یوسف - علیه السلام - برتر و بیشتر است .
آیا (قطعن أیدیهن ) ؛ (زنان ، وقتى یوسف علیه السلام را دیدند، ) دروغ است یا راست ؟! آیا
هو فى باطنه اءحسن منه فى ظاهره .؛ (باطن او از ظاهرش زیباتر بود.) دروغ است ؟! تازه
( و ما أوتیتم من العلم الا قلیلا) ؛ (از علم ، جز اندکى به شما داده نشده است .) جمال
واقعى حضرت یوسف علیه السلام - إخفا شده بود . هم چنین داریم که :
اءعطى یوسف شطر الحسن ، و النصف الآخر لباقى الناس ...
به حضرت یوسف - علیه السلام - بخشى [ نیمى ] از زیبایى عطا شده بود، و نصف دیگر به
دیگران ...
امام على - علیه السلام - مى فرماید:
لو کشف الغطاء، ما ازددت یقینا
اگر پرده کنار رود، بر یقین من افزوده نمى شود.
یعنى لم أزدد یقینا کما لو کشف الغطاء لکم و تیقنتم .؛ (چنان که وقتى پرده از جلو دیدگان
شما کنار رود، یقین پیدا مى کنید، بر یقین من افزوده نمى گردد.)