نامه های قدسی
از رشحات قلم سعادت رقم مجمع الفضائل
و المعانى و مفخر الافاضل و الاعالى صاحب النفس الزکیة و الانفاس القدسیة
الذى قلبه الملکوتى مشکوة انوار العرفان و صدره القدسى مخزون
اسرار السبحان علم لاعلام و البحر القمقام و شمس الظّلام العالم الزاهد
الآخوند ملا حسینقلى الهمدانى قدّس سرّه العزیز:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلى الله على خیر خلقه محمد و آله الطاهرین .
و بعد بر طالبان نجات و سعادت ابدى مخفى نماناد که اهل نجات دو طایفه مى باشند:
یکى طایفه اصحاب یمین و طایفه دیگر مقربین اند، و اگر طالب سعادت عمل به وظیفه اصحاب یمین که عبارت از ترک معصیت باشد نمود از آنها خواهد شد، و مقربین علاوه بر آنها وظیفه دیگر دارند که غرض بیان آنها نیست ، اولا باید فهمید که اگر شخص انسانى فهمید، حقارت و پستى خود را همچنین بعد از آن فهمید عظمت و قدرت حضرت ملک الملوک را البته خواهد فهمید که قدم جراءت برداشتن و اقدام به معصیت نمودن در حضور چنین سلطان عظیم الشاءن در نهایت قبح و شناعت و بدبختى مى باشد، چرا غافل است از قدرت قادرى که اگر اراده نماید. فناى همه موجودات را به محض اراده آن سلطان عظیم الشاءن همگى به باد فنا رفته ، ملحق به معدومات خواهد شد.
اینکه مى بینى معصیت در نظرت سهل شده ، به جهت امورى چند است که بعض از آنها را ذکر مى کنم :
اولا، فکر خود را تماما متوجه به دنیاى دنى [پست ] کرده اى ، از این جهت بالمرة از نفع و ضرر اخروى غافل شده اى ، نمى دانى چه بسیار بسیار منافع و سعادت ابدیه از تو فوت شد، و چقدر ضررهاى بزرگ بسیار به خود زده اى .
و ثانیا، عجز و حاجت و فقر خودت را ملتفت نیستى ، که ذره ذره بدنت به حفظ کارکنان او که ملائکه باشند، برپاست .
و ثالثا، نمى دانى که در هر آنى از آنات در هر جزء از اجزاء بدنت نعم غیر متناهیه [نعمت هاى پایان ناپذیر و بى انتهاء] مرحمت از او شده و مى شود که به بیان و بنان [سرانگشت ] ممکن نیست حصر آنها، با این حال چگونه نعمت او را در معصیت او صرف مى کنى .
و رابعا، چگونه غافلى از عقوبات سخت او مگر نمى دانى که مابین مرگ و قیامت هزار غصه هست ، و آسان ترین آنها تلخى جان کندن است ، چرا از شدائد قیامت غافلى ؟ امان از روزى که از دهشت [حیرت ، سرگشتگى ] و وحشت او مقربین در خوف و اضطراب مى باشند، چرا نباشند؟ از روزى که زمینش و هوایش آتش و جهنم به اطراف خلایق محیط و ملائک غلاظ و شداد در بگیر و ببند، نیکان در وحشت و اضطراب ، و بدان در شکنجه و عذاب ، آفتاب در بالاى سر، و زمین گرم تر از کوره آهنگر، خطر حساب از یک طرف ، و دهشت صراط از یک طرف و حال هنوز کار به جهنم نرسیده ، از آتش و سلاسل [زنجیرها] و اغلال [غل ها] او بگویم یا از مار و عقرب هایش بیان نمایم .
خلاصه ، اینها همه مختصرنویسى است ، و این فقراتى که گفته شد، از هزار یک بیان نشد، تمام سفارشات این بینوا به تو اهتمام در ترک معصیت است . اگر این خدمت را انجام دادى ، آخرالامر تو را به جاهاى بلند خواهد رسانید، البته البته در اجتناب از معصیت کوتاهى مکن و اگر خداى نخواسته معصیت کردى ، زود توبه نما و دو رکعت نماز بجا آور، و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن ، و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه ، امیدوارم عفو بفرماید.
معاصى کبیره در بعض رساله علمیه ثبت شده ، یاد بگیر و ترک نما و زنهار پیرامون غیبت و دروغ و اذیت مگرد، اقلا یک ساعت به صبح مانده ، بیدار شو، و سجده به جا بیاور و آنچه در منهاج النجاة مرحوم ملا محسن فیض رضوان الله جل جلاله علیه مذکور است ، کافى و شافیست از براى عمل شب و روز تو به همان نحو عمل نما، و سعى کن که عمل و ذکرت ، به محض زبان نباشد، و با حضور قلب باشد، که عمل بى حضور اصلاح قلب نمى کند، اگر چه ثواب کمى دارد البته البته از غذاى حرام فرار کن ، مخور مگر حلال ، غذا را کم بخور، یعنى زیاده بر حاجت بنیه مخور، نه چندان بخور که تو را سنگین کند، و از عمل باز دارد، و نه چندان کم بخور، که ضعف بیاورد، و به سبب ضعف از عبادت مانع شود، و هر قدر بتوانى روزه بگیر، به شرطى که شب جاى روز را پر نکنى
الحاصل ، غذا به قدر حاجت بدن ممدوح و زیاده و کم هر دو مذموم ، و شروع کن به نماز با قلب پاک از حقد و حسد و غل و غش مسلمانان و لباس و فرش و مکان نمازت باید مباح باشد، اگر چه مکان غیر محل جبهه [پیشانى ] نجس بودنش به نجاست غیرمتعدّیه [نجاستى که به خاطر خشک بودن یا کمى ترى به چیزى که به آن برخورد مى کند نمى رسد] نماز را باطل نمى کند، ولى نبودنش بهتر است ، و بایست به نماز، ایستادن بنده در حضور مولاى جلیل با گردن کج و قلب خاضع و خاشع و بعد از فریضه صبح هفتاد مرتبه استغفار و صد مرتبه کلمه طیبه توحید و دعاى صباح مشهور بخوان ، و تسبیح سیده نساء را بعد از فریضه ترک مکن ، و هر روز هر قدر بتوانى لااقل یک جزء قرآن با احترام و وضو و خضوع و خشوع بخوان و در بین خواندن حرف مزن ، مگر در مقام ضرورت و در وقت خواب شهادت را بخوان و آیة الکرسى و یک مرتبه فاتحه و چهار مرتبه سوره توحید و پانزده مرتبه سوره قدر و آیه شهد الله بخوان و استغفار هم مناسب است ، و اگر بعضى از اوقات بتوانى سوره مبارکه توحید را صد مرتبه بخوانى بسیار خوب است ، و از یاد مرگ غافل مشو، و دست بر گونه راست گذاشته ، به طرف راست با یاد خدا بخواب و از وصیت کردن غافل مشو، و ذکر مبارک لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین را هر قدر بخوانى و در هر وقت بسیار بگو، اولا در شب جمعه ترک مکن ، و مناجات خمسة عشر را، حالت با هر کدام از آنها مناسب باشد، لاسیما مناجات (((مساکین و تائبین و مفتقرین و مریدین و متوسلین و معتصمین ))) را بسیار بخوان و دعاهاى صحیفه کامله هر کدام در مقام مناسب بسیار خوب است و در وقت عصر، هفتاد بار استغفار و یک سبحان الله العظیم ، سبحان الله و بحمده بخوان ، و استغفارات خاصه را هم بخوان ، و سجده طویل را فراموش مکن ، و در قنوت طول دادن بسیار خوب است ، و همه اینها با ترک معاصى خوب است .
والسلام على من اتبع الهدى