کمال آدمیت
پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱ ب.ظ
علامه طباطبایی در رساله الولایه می فرمایند :
کمال آدمى، همان رسیدن به اقسام سه گانه «فنا» یا به عبارت دیگر رسیدن به مقام « توحید فعلى » و « اسمى » و « ذاتى » است، و نیز دانستى که قرب هر موجود به حق سبحان ، همانا به مقدار حدود ذاتى اوست ، پس وسائطى که بین نشئه بدنى انسان (نشئه مادى) و حق سبحان ، واسطه قرار گرفته اند همانا به حسب حدود ذوات خویش داراى ترتب وجودى هستند.
پس انسان در سیر خویش به سوى حق سبحان ناگزیر از گذر از جمیع مراتب افعال و اسماء و ذوات است تااینکه به « توحیدات ثلاث » برسد.از آنجا که آدمى به کمال هیچ مرتبه اى نمى رسد، مگر به فناى از آن مرتبه و بقاى آن کمال در همان محل، پس در هر مرتبه اى از کمال، بر جمیع انواع فیوضاتى که برمراتب مادون آن مرتبه مترشح مى گردد وقوف مى یابد و بدان متحقق مى گردد، تا اینکه به مقام « توحید ذات» مى رسد پس در آنجا دیگر نه «اسمى» برجا میماند و نه « رسمى » و الملک یومئذٍ للّه ؛ یعنى ملک و سلطنت در آن هنگام تنها از آن خداست . و این برهان با تمامى فشردگى خویش مشتمل بر تمامى مقامات اولیاء بوده و ازشئون و مقامات آنان خبر مى دهد و براى کسى که اهل فهم باشد، کافى و بسنده است.
پس انسان در سیر خویش به سوى حق سبحان ناگزیر از گذر از جمیع مراتب افعال و اسماء و ذوات است تااینکه به « توحیدات ثلاث » برسد.از آنجا که آدمى به کمال هیچ مرتبه اى نمى رسد، مگر به فناى از آن مرتبه و بقاى آن کمال در همان محل، پس در هر مرتبه اى از کمال، بر جمیع انواع فیوضاتى که برمراتب مادون آن مرتبه مترشح مى گردد وقوف مى یابد و بدان متحقق مى گردد، تا اینکه به مقام « توحید ذات» مى رسد پس در آنجا دیگر نه «اسمى» برجا میماند و نه « رسمى » و الملک یومئذٍ للّه ؛ یعنى ملک و سلطنت در آن هنگام تنها از آن خداست . و این برهان با تمامى فشردگى خویش مشتمل بر تمامى مقامات اولیاء بوده و ازشئون و مقامات آنان خبر مى دهد و براى کسى که اهل فهم باشد، کافى و بسنده است.
۹۲/۱۰/۲۶